Τό Ευαγγελικό Ἀνάγνωσμα τῆς Κυριακῆς

kyrios didaskwn

Κυριακή 20 Ιουλίου 2025

Ευαγγέλιο Κυριακής ΣΤ’ Ματθαίου, Ματθ. θ’ 1 – 8.

Αγαπητοί μου Χριστιανοί,

        Το Ευαγγέλιο της σημερινής Κυριακής, όπως και υπόλοιπα Ευαγγελικά αναγνώσματα, μας παρουσιάζει ένα σωτήριο θαύμα του Θεανθρώπου Χριστού. Διηγείται ο Ευαγγελιστής Ματθαίος το πως συγχωρείται ένας αμαρτωλός και θεραπεύεται από την φοβερή παράλυσή του, για να φανεί καλά η εξουσία του Κυρίου να συγχωρεί τις αμαρτίες των ανθρώπων εκείνων που εκδηλώνουν πίστη θερμή και ειλικρινή μετάνοια.

        Ο Κύριος αφού έφυγε από την χώρα των Γεργεσηνών, όπου οι αμετανόητοι κάτοικοι δεν θέλησαν να μείνει κοντά τους, μπήκε στο πλοιάριο των μαθητών Του και γύρισε στην Καπερναούμ. Η είδηση διαδόθηκε αμέσως και ξεσηκώθηκε πολύς κόσμος και ήρθε στον Χριστό για να ακούσει την θεία του διδασκαλία. Και ιδού, την ώρα που ο Κύριος τριγυρισμένος από πλήθος ανθρώπων δίδασκε τον θείο λόγο, έρχονται μερικοί καλοί και πονόψυχοι άνθρωποι και του φέρνουν επάνω σε ένα κρεββάτι έναν παραλυτικό. Βέβαια, η πράξη αυτή, όπως είπαμε, έδειχνε στοργή και αγάπη, μα φανέρωνε και πίστη μεγάλη στην αγαθότητα και την δύναμη του Κυρίου. Και αυτοί που έφερναν τον παραλυτικό στον Χριστό είχαν γενναία πίστη, μα και ο ίδιος ο άρρωστος, ο παραλυτικός, πίστευε, ότι ο Χριστός είναι τόσο αγαθός και εύσπλαχνος και πονετικός και έχει θεϊκή δύναμη και εξουσία να κάνει θαύμα και να του αποδώσει την πολύτιμη υγεία του. Αυτό πίστευαν όλοι αυτοί. Και η πίστη τους αυτή στην αγαθότητα και την δύναμη του Κυρίου ήταν μεγάλη και συγκινητική. Γι’ αυτό ο Κύριος, αφού είδε την πίστη αυτή, λέει στον Παραλυτικό: «τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἰ ἀμαρτίαι σου». Παιδί μου, σου συγχωρώ τις αμαρτίες σου. Οι αμαρτίες σου, οι νεανικές παρεκτροπές και αστοχίες σου στάθηκαν αιτία να χάσεις την υγεία σου και να καταντήσεις παραλυτικός. Μην φοβάσαι όμως τώρα. Οι αμαρτίες σου αυτές δεν θα σταθούν εμπόδιο στην θεραπεία σου. Σου συγχωρώ εγώ πρώτα τις αμαρτίες σου, να φύγουν από την μέση, και να επακολουθήσει έπειτα η αποθεραπεία σου. Ελεύθερος από αμαρτίες, ενοχή και ανησυχίες θα ξαναπάρεις την υγεία σου.

        Όμως και αυτήν την στιγμή δεν λείπει η κακία των ανθρώπων, η απιστία, η ασέβεια και η αντίδραση των φθονερών. Εκεί κοντά, μαζί με το πλήθος, βρίσκονταν και μερικοί από τους φανατικούς γραμματείς που παρακολουθούσαν τον Χριστό πάντα για να του κάνουν αντίδραση και κατασκοπεία. Όταν , λοιπόν, άκουσαν τον Κύριο να λέει στον δυστυχή παραλυτικό, σου συγχωρώ τις αμαρτίες σου, άρχισαν να σκέπτονται και να λένε μέσα τους. Αυτός ο Ιησούς βλασφημεί με το να λέει πως συγχωρεί αμαρτίες. Γιατί ποιο έχει εξουσία και δικαίωμα να συγχωρεί αμαρτίες, ποιος άλλος παρά μόνον ο Θεός; Και αυτός είναι άνθρωπος. Σφετερίζεται, λοιπόν, δικαιώματα του Θεού, αρπάζει θεία εξουσία και συγχωρεί αμαρτίες. Έτσι σκέπτονταν οι δυστυχείς και ασεβείς. Ο Θεάνθρωπος όμως Κύριος είδε τα βάθη της ψυχής τους και τους κακούς και ασεβείς διαλογισμούς τους. Γυρίζει, λοιπόν, και τους λέει: Γιατί σκέπτεστε μέσα σας τέτοια κακά, πονηρά και άτοπα πράγματα; Και σας λέω πως είναι πονηρά αυτά που σκέπτεστε, διότι εγώ σαν Υιός του Θεού, και Σωτήρας των ανθρώπων, έχω εξουσία να συγχωρώ τις αμαρτίες των ανθρώπων. Και λοιπόν, σας ερωτώ: Ποιο είναι ευκολότερο, να πει σε κανείς σε έναν αμαρτωλό είναι συγχωρημένες οι αμαρτίες σου ή να πει σε έναν παραλυτικό σήκω και περπάτα; Βέβαια το πρώτο είναι δυσκολώτερο, γιατί χρειάζεται και η μετάνοια του αμαρτωλού. Αλλά εσείς, οι γραμματείς, θεωρείτε δυσκολώτερο το δεύτερο, την θεραπεία. Για να δείτε, λοιπόν, ότι έχει εξουσία επάνω στην γή ο Μεσσίας Χριστός, να συγχωρεί αμαρτίες, κάνω το δεύτερο θαύμα. Τότε λέει ο Χριστός στον παραλυτικό. Σήκω επάνω και πάρε στον ώμο σου το κρεββάτι σου και πήγαινε στο σπίτι σου. Και ο λόγος του Κυρίου έγινε έργο, αμέσως έγινε το θαύμα. Σηκώθηκε πράγματι υγιής πια και γιατρεμένος ο παραλυτικός και κατευθύνθηκε για το σπίτι του. το θαύμα το είδαν όλα τα πλήθη που ήταν εκεί. Και όλοι με μία φωνή άρχισαν να δοξάζουν  τον Θεό που έδωσε τέτοια, θεία εξουσία, στους ανθρώπους.

        Και πράγματι, η άφεση των αμαρτιών και η θαυματουργική θεραπεία, η διπλή ίαση και θεραπεία ψυχής και σώματος, είναι θεία εξουσία. Και ο Κύριος ως Θεός είχε και φανέρωνε αυτήν την εξουσία. Και οι πνευματικοί που, όταν εξομολογούν, συγχωρούν αμαρτίες των αμαρτωλών όταν μετανοούν, και οι θαυματουργοί Άγιοι που κάνουν θαύματα και θεραπεύουν αρρώστιες βαριές και ελαφριές, θεία εξουσία διαχειρίζονται και αυτοί. Την θεία του Χριστού εξουσία. Ας δοξάζουμε και ας ευγνωμονούμε τον πανάγαθο Θεό, που έδωσε σε εμάς και προς χάριν μας την θεία αυτή δωρεά και εξουσία, και ας προστρέχουμε με πίστη και μετάνοια πάντοτε. Αμήν.          

Μετά πατρικών ευχών

Ο Μητροπολίτης

† Ο Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος Κύριλλος


Εκτύπωση   Email