Στήν Ἁγία Γραφὴ συχνά γινεται λόγος γιὰ τοὺς ἀγγέλους. Κατά τὸν Πρόκλο Κωνσταντινουπόλεως, τὸ ὄνομα Μιχαὴλ ἑρμηνεύεται ὡς «Δύναμις Θεοῦ» καὶ Γαβριὴλ σημαίνει «ἄνθρωπος Θεοῦ». Γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ καὶ ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριὴλ ὑπηρέτησε μὲ μοναδικὸ τρόπο τὴν ἐνσάρκωση τοῦ Θεανθρώπου.
Οἱ ἄγγελοι εἶναι δημιουργήματα τοῦ Θεοῦ. Σὲ σχέση μὲ τοὺς ἀνθρώπους εἶναι ἀνώτεροι στὴ γνώση, ἀπαλλαγμένοι ἀπὸ τὰ πάθη, ἄϋλοι καὶ ἀσώματοι, ὄχι ὅμως ἀπολύτως γιατί παντογνώστης, ἀπαθής, ἄϋλος, ἀσώματος, πανταχοῦ παρὼν εἶναι μόνον ὁ Θεός. Εἶναι δεύτερα φῶτα νοερά, τὰ ὁποῖα λαμβάνουν τὸ φωτισμό τους ἀπὸ τὸ πρῶτο καὶ ἄναρχο φῶς, τὸ Θεοῦ. Στὸ χριστιανισμὸ εἶναι πνευματοϋλικὲς ὑπάρξεις λεπτόσωμες καὶ ἐπιτελοῦν τὸ ἔργο τῆς δόξας καὶ τοῦ ὕμνου τοῦ Θεοῦ. Συχνὰ πρὸς ὠφελεία τῶν ἀνθρώπων ἔρχονται σὲ ἐπαφὴ μὲ αὐτούς. Στὴν παράδοση μᾶς ἔχει σχηματιστεῖ ἡ εἰκόνα τῆς ὕπαρξης τῶν ἀγγέλων ὡς νεανίες μὲ φτερὰ ἀλλὰ καὶ ἱεροπρέπεια, μὲ τὴ μορφὴ ἑνὸς ἐπουρανίου στρατεύματος.
Χωρίζονται καὶ κατατάσσονται σὲ τάγματα μὲ ξεχωριστὰ ὀνόματα. Τα ἐννέα ἀγγελικὰ τάγματα εἶναι: Ἄγγελοι, Ἀρχάγγελοι, Ἀρχές, Ἐξουσίες, Δυνάμεις, Θρόνοι, Κυριότητες, Χερουβείμ, Σεραφείμ. Γνωστότεροι ἀπὸ αὐτοὺς εἶναι οἱ Ἀρχιστράτηγοι Ἀρχάγγελοι, Μιχαὴλ καὶ Γαβριήλ. Τοὺς Ἀρχιστράτηγους Μιχαὴλ καὶ Γαβριὴλ τοὺς ἀποκαλοῦμε καὶ Ταξιάρχες καὶ τὴν ἑορτὴ τοὺς τῶν Ταξιαρχῶν. Επικεφαλής τῶν ἀγγελικῶν δυνάμεων εἶναι οἱ ἀρχάγγελοι Μιχαὴλ καὶ Γαβριήλ.
Ὅταν ὁ Ἐωσφόρος λόγω τῆς ὑπερηφάνειάς του ἐξεγέρθηκε κατὰ τοῦ Θεοῦ, θέλησε νὰ βάλει τὸν θρόνο του στὸν οὐρανὸ καὶ νὰ γίνει ὅμοιος μὲ τὸ Θεό. Τὸν ἀκολούθησε ἕνα τάγμα Ἀγγέλων, τὸ ὁποῖο καὶ αὐτὸ ἀποσκίρτησε ἀπὸ τὸ Θεὸ ἐξαιτίας τῆς ὑπερηφάνειας του. Τότε ἐξέπεσαν καὶ διώχτηκαν ἀπὸ τὸν οὐρανὸ μαζὶ μὲ τὸν ἀρχηγὸ τους τὸν Διάβολο. Καὶ ἔγιναν ὅλοι τους σκοτεινοὶ ἀντὶ φωτεινοί. Δαίμονες ἀντὶ Ἄγγελοι.
Τότε ὁ μέγας αὐτὸς ἀρχάγγελος Μιχαήλ, βλέποντας τὴν ἐλεεινὴ ἔκπτωση τῶν Ἀγγέλων , κατάλαβε τὴν αἰτία τῆς πτώσης τους, καὶ γιὰ αὐτὸ μὲ τὴν ὑποταγὴ καὶ τὴν ταπείνωση τὴν ὁποία ἔδειξε στὸ Δεσπότη Θεό, διεφύλαξε τόσον τὴν δική του δόξα καὶ λαμπρότητα, ὅσο καὶ τὴν δόξα τῶν ἄλλων Ἀγγελικῶν ταγμάτων. Γιὰ τὴν ὑποταγή του καὶ τὴν ταπείνωση αὐτή, διορίστηκε ἀπὸ τὸ Θεὸ Παντοκράτορα νὰ εἶναι ὁ πρῶτος τῶν Ἀγγελικῶν τάξεων.
Κατὰ τὴν περίοδο ἐκείνη ὁ ἀρχάγγελος Μιχαὴλ συγκέντρωσε καὶ ἕνωσε τὶς τάξεις τῶν Ἀγγέλων, καὶ φώναξε σ' αὐτοὺς τὸ «Πρόσχωμεν». Ἤτοι ἂς προσέξωμεν καὶ ἂς ἐννοήσωμεν, τί ἐπαθον οὗτοι οἱ ἐκπεσόντες δαίμονες διὰ τὴν ὑπερηφανίαν τους, οἵτινες πρὸ ὀλίγου ἦτον μαζὶ μὲ ἠμᾶς Ἄγγελοι. Καὶ ἂς στοχασθῶμεν τί μὲν εἶναι ὁ Θεός, τί δὲ εἶναι ὁ Ἄγγελος. Ὁ μὲν γὰρ Θεός, εἶναι Δεσπότης καὶ Δημιουργὸς ἠμῶν τῶν Ἀγγέλων. Ἠμεῖς δὲ οἱ Ἄγγελοι, εἴμεθα δοῦλοι καὶ κτίσματα τοῦ Θεοῦ». Και ἔτσι ὕμνησε καὶ δόξασε τὸν Θεὸ Παντοκράτορα, ἀναφωνώντας ἐκεῖνον τὸν θεῖο καὶ ἀγγελικὸ ὕμνο μὲ ὅλους τους Ἀγγέλους, «Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ τῆς δόξης αὐτοῦ».
Αὐτὴ λοιπὸν τὴ σύναξη τῶν ἀγγέλων ἑορτάζουμε στὶς 8 Νοεμβρίου.
Μαζί μὲ τὸν Ἀρχάγγελο Μιχαὴλ ἑορτάζεται καὶ ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριηλ. Πολλὲς εἶναι οἱ ἐπεμβάσεις καὶ οἱ εὐεργεσίες τοῦ τόσο στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, ὅσο καὶ στὴ Καινὴ Διαθήκη. Ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριὴλ ἦταν αὐτὸς ποὺ παρουσιάστηκε στὸν Δανιὴλ καὶ ἐξήγησε τὸ ὅραμα ποὺ εἶδε περὶ τῶν βασιλέων Μήδων, Περσῶν καὶ Ἑλλήνων (Δᾶν. 8,16). Καὶ πάλιν ὁ Γαβριὴλ φανέρωσε στὸν Δανιήλ, ὅτι μετὰ ἀπὸ ἑβδομήντα χρόνια θὰ κρατήσει ἡ αἰχμαλωσία τῶν Ἰσραηλιτῶν, καὶ μετὰ ἀπὸ τετρακόσια ἐνενήντα ἑπτὰ χρόνια θὰ ἔρθει ὁ Χριστὸς (Δᾶν. 9,21-25). Ὁ Γαβριὴλ ἦταν αὐτὸς ποὺ ἔφερε τὴν εἴδηση στὴν γυναίκα τοῦ Μανωέ, ὅτι θὰ γεννήσει τὸν Σαμψῶν.
Καὶ στὴν Καινὴ Διαθήκη ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριὴλ ἦταν αὐτὸς ποὺ ἔφερε τὴν εἴδηση στὸν Ἰωακεὶμ καὶ τὴν Ἄννα, ὅτι θὰ γεννήσουν τὴν κυρία καὶ Δέσποινα Θεοτόκο.
Αὐτὸς εἶναι ποὺ ἔφερε τὴν εἴδηση στὸν Ζαχαρία ὅτι θὰ γεννήσει τὸν Ἰωάννη τὸν Πρόδρομο. Ὁ Γαβριὴλ ἔτρεφε καὶ τὴν Ἀειπάρθενο Μαρία δώδεκα χρόνια μέσα στὰ Ἅγια τῶν Ἁγίων μὲ οὐράνια τροφή. Ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριὴλ ἔφερε τὴν χαρμόσυνη εἴδηση στὴν Θεοτόκο, ὅτι θὰ γεννήσει ἀπὸ Πνεῦμα Ἅγιο τὸν Υἱὸ καὶ Λόγο τοῦ Θεοῦ. Αὐτὸς παρουσιάστηκε στὸ ὅραμα τοῦ Ἰωσὴφ καὶ τοῦ εἶπε νὰ μὴ φοβηθεῖ, ἀλλὰ νὰ παραλάβει τὴ Μαριὰμ ὡς γυναίκα του, ἐπειδὴ τὸ παιδὶ ποὺ θὰ γεννήσει προέρχεται ἀπὸ Πνεῦμα Ἅγιο. Αὐτὸς παρουσιάστηκε καὶ στοὺς ποιμένες καὶ τοὺς ἔφερε τὴν εἴδηση ὅτι γεννήθηκε ὁ Σωτήρας τοῦ κόσμου Χριστός. Καὶ αὐτὸς σὲ ὅραμα εἶπε στὸν Ἰωσὴφ νὰ πάρει τὸ Θεῖο Βρέφος καὶ τὴν Μητέρα του καὶ νὰ φύγει στὴν Αἴγυπτο. Καὶ πάλι αὐτὸς ξαναεῖπε στὸν Ἰωσὴφ νὰ ἐπιστρέψει στὴν πατρίδα του.
Πολλοὶ ἀπὸ τοὺς ἱεροὺς μελετητὲς καὶ ἀσματογράφους γνωματεύουν, ὅτι ὁ θεῖος Γαβριὴλ ἦταν ὁ Ἄγγελος ὁ ὁποῖος κύλισε τὴν βράχο ἀπὸ τὸ μνημεῖο τοῦ Ἰησοῦ. Καὶ αὐτὸς ἦταν ποὺ ἔφερε τὸ μήνυμα στὶς Μυροφόρες γιὰ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου. Ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριὴλ ἦταν αὐτὸς ποὺ ὑπηρέτησε τὸ Μυστήριο τῆς ἔνσαρκης οἰκονομίας τοῦ Θεοῦ Λόγου ἀπὸ τὴν ἀρχὴ ὡς τὸ τέλος. Γιὰ αὐτὸ καὶ ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἀποφάσισε νὰ συνεορτάζει μαζί τους δύο Ἀρχαγγέλους Μιχαὴλ καὶ Γαβριήλ, καὶ νὰ ἐπικαλεῖται τὴν χάρη καὶ τὴ βοήθειά τους.
Πολλὲς εἶναι οἱ ἑορτὲς ποὺ εἶναι ἀφιερωμένες στοὺς ἀγγέλους.
-Η Δευτέρα εἶναι ἀφιερωμένη στὰ τάγματα τῶν Οὐράνιων Δυνάμεων.